Stage is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van lisa Boevink - WaarBenJij.nu Stage is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van lisa Boevink - WaarBenJij.nu

Stage is begonnen

Door: Lisa Boevink

Blijf op de hoogte en volg lisa

26 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Jullie zullen wel denken, wat een rare tijd om een blog te gaan schrijven. Het is hier nu 23.00 en ik lig in mijn bed met een muziekje om moe te worden voor mijn vierde stage dag van morgen. Mijn stage is erg leuk, ookal had ik dit niet verwacht na mijn eerste stage dag te hebben gehad. De collega's zijn erg vriendelijk, maar het leek alsof Nadine en ik een opleiding tot kok deden terwijl wij stage lopen bij een afkickkliniek. Op onze eerste dag hebben wij namelijk kip van hun vel moeten verlossen en het vet eraf moeten snijden, om deze kip vervolgens te gaan hakken in 324 stukken. Hierna moest de kip gewassen worden in een bak azijn om vervolgens het overige vet uit de kip te drukken. Na mijn eerste dag wist ik dus hoe ik kip moest bereiden en schoonmaken, maar ik was niks wijzer geworden over de doelgroep zelf. We zijn direct naar onze stagebegeleidster gestapt om aan te geven dat wij onze competenties zo niet kunnen halen. Zij begreep dit en vanaf toen leek alles veranderd. De andere dagen werden wij direct bij de gasten (cliënten) geplaatst. De gasten beginnen om 8.00 iedere dag met een les over bijvoorbeeld; afwijzing, bijbelstudie, seksualiteit, huisregels en noem maar op. Elke middag eten wij warm op stage samen met de gasten. De stichting is erg gelovig, bij alles wat ze doen wordt gebeden voor en na de tijd, en als een les of bijeenkomst is afgelopen geeft iedereen elkaar een hand en zegt bless. Zo hebben de begeleiders elke maandag een bijeenkomst met elkaar om over de bijbel te praten en liedjes te zingen. Ze vroegen of Nadine en ik ook wilden bidden, ik gaf aan dat ik niet gelovig ben dus het niet klopt als ik bid. Ze accepteerden dit, maar hoopten dat wij na onze stage gelovig zullen worden. Morgen is er een belangrijke presentatie op stage, deze presentatie is een examen om de titel medisch kliniek te mogen ontvangen. Nadine en ik hebben de opdracht gekregen om een verslag over de presentatie te maken zodat deze naar iedereen gestuurd kan worden. Ik ga nu weer met plezier na stage.

Natuurlijk loop ik niet alleen maar stage en doe ik veel leuke dingen met de huisgenootjes. Zo hebben wij een tuinfeest gehad, gaan we uiteten en samen uit. Het uitgaan is hier zo gezellig, iedereen danst, zelfs ik. En ik moet zeggen, zo slecht ben ik nog niet. Vandaag zijn we voor het eerst bij de Choi's geweest, wauw ik keek mijn ogen uit. Een supermarkt met allemaal producten die wij in Nederland ook hebben, de hemel ging voor mij open. Zelfs bij de kassa hebben ze medewerkers die mijn mandje uitpakken, het vervolgens in tassen doen en zelfs mee wilden lopen naar de taxi, dit aanbod sloeg ik af, zo verwend ben ik nou ook weer niet.

Voor de rest zijn wij gaan zwemmen bij het Zorghotel, wauw wat een mooi zwembad. Er waren maar 3 andere mensen en het uitzicht was prachtig op de Suriname rivier. Toch is het te hard gegaan in de zon dat ik er blaren aan overhield en ik nu witte plekken op mijn huid heb van het vervellen, zelfs mijn oren waren aan het vervellen, oepsie. Ook zijn er al twee feestdagen geweest waardoor ik vrij was van stage, het Chinese nieuwjaar en de dag van de revolutie waar Desi Bouterse ook aanwezig was. Vrijdag staat er een poolparty op een dak van een hotel op het programma. Voor deze poolparty verzamelen wij eerst op een plek en gaan vervolgens met partybussen (een bus met muziek, gratis drank, open dak) naar het hotel. Op zaterdag is een klasgenoot jarig die ook in Suriname is, jarig waardoor wij noodgedwongen weer een feestje hebben, goh wat erg. Volgend weekend ga ik naar de brownsberg, een prachtig uitzicht en jungle, hier blijf ik ook overnachten. Het volgende uitstapje is twee weken later, Matapica genaamd. Hier gaan wij snachts in een hangmat op het strand overnachten om vervolgens zeeschildpadden eieren te zien leggen.

Nou ik vind het welles en ga mijn ogen sluiten. Tot over een paar maand!!!

  • 26 Februari 2015 - 07:45

    Astrid Benneker:

    Hoi Lisa, Wat een prachtig begin van je stage en fijn te horen dat je het naar je zin hebt. En wat een leuke dingen ga je nog allemaal doen, heel veel plezier en tot je volgende blog. Groetjes Astrid

  • 26 Februari 2015 - 10:16

    Karin:

    Ha die Lisa, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en geweldig wat je allemaal gaat ondernemen.
    Kon me helemaal inleven bij het "kip verhaal" haha, hilarisch!
    Wens je nog een hele fijne, leerzame tijd en blijf vooral genieten.
    Groetjes en liefs vanuit regenachtig Hengelo,
    X Karin

  • 26 Februari 2015 - 16:43

    Susan:

    Hoi Lisa,
    Zo ik het lees heb je nu al veel geleerd! Erg goed van jullie om het kip-gebeuren bespreekbaar te maken, mooi dat jullie serieus werden genomen. Heerlijk om te zien dat er flink genoten wordt, je onderdompelen in de Surinaamse cultuur ... die kans krijg je niet snel weer, bofferds :)! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

lisa

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 4191

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 09 Juli 2015

Paramaribo 2015

Landen bezocht: