A fosi wan wiki - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van lisa Boevink - WaarBenJij.nu A fosi wan wiki - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van lisa Boevink - WaarBenJij.nu

A fosi wan wiki

Door: Lisa Boevink

Blijf op de hoogte en volg lisa

14 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

De eerste week is bijna om, het leven hier is in 1 woord relaxt. Het voelt ook echt als een vakantie en ik besef nog niet dat ik hier 5 maanden ga wonen. Het huis ziet er goed uit en de huisgenootjes zijn gezellig, elke avond en middag zit het balkon vol.

De reis naar het mooie Paramaribo was erg lang. Om 6.00 vertrokken vanuit Hengelo naar Schiphol, onderweg een aantal files gezien. Op Schiphol direct mijn koffer ingeleverd. Het gewicht kwam uit op 23,4 en dit was het maximale gewicht wat mee mocht. Perfect uitgerekend dus. Bij het afscheid nemen van mijn ouders, broer & Myrthe was ik zenuwachtig en moest ik lachen. Best lullig, maar het gebeurde gewoon. Eenmaal in de rij bij de gate was het zo ontzettend druk, al snel kwamen we erachter dat het vliegtuig niet op tijd zou gaan vliegen. In het vliegtuig leek de reis een eeuwigheid te duren. Filmpjes, spelletjes en muziek hebben mij door de reis heen gesleept. Daar waren we dan in Suriname, god oh god wat was het warm. Moesten we ook nog super lang in de rij gaan staan om onze paspoorten te laten controleren. Onze koffers opgehaald en snel omgekleed om vervolgens onze taxichauffeur te vinden die al anderhalf uur op ons aan het wachten was. Onderweg niet veel kunnen zien aangezien het al donker was. Over het huis waren we al snel tevreden, het zag er welliswaar niet zo mooi uit als op de foto, maar we kunnen er makkelijk 5 maanden in doorbrengen. Rond een uur of 2 ben ik gaan slapen, na zo'n lange dag.

Op dinsdagochtend had ik kennismaking op mijn stage. Mijn stage is stichting de stem, een afkickkliniek. Ik heb kennis gemaakt met de medewerkers en cliënten. Ik werd heel hartelijk ontvangen, en ze waren erg blij dat ik er was. Ze gaf zelfs aan dat als ik advies had ik dat mocht geven. Woensdag begin in aan mijn stage. Dinsdagavond hebben wij wat gedronken in de tuin van Zus en Zo, daarna besloten wij uiteten te gaan. We liepen een half uur en hadden nog steeds geen goed gekeurd restaurant gevonden en besloten uiteindelijk een chinees in te gaan. Het eten was zo vies, heel anders dan wij gewend zijn bij de chinees in Nederland. Daarna boodschappen gedaan, hierna wilde wij een taxi bestellen, maar niemand had het nummer en degene die het nummer had, had een lege batterij. Een Surinaamse mevrouw die uit Nederland komt, heeft ons naar huis gebracht en ons ondertussen van alles laten zien. Toch wilde wij haar betalen omdat wij vonden dat ze het verdiend had. Dit wilde ze niet aannemen, ze wilde dat wij ook mensen zouden helpen wanneer dit nodig was. Wat een ontzettend lieve vrouw.

Woensdagochtend zijn wij samen met een huisgenoot naar de centrale markt gegaan opzoek naar fruit en groente. We keken onze ogen uit zoveel fruit en groente, zelfs levende kippen die ze konden slachten als je een kip wilde. Hier hebben wij een bakabana gegeten, een gebakken banaan met satésaus, mijn hele mond stond in de fik. Rond een uur of 16.00 waren we weer thuis, van 20 minuutjes in de zon was ik knalrood geworden. Savonds spelletjes gespeeld met de huisgenoten.

Donderdag zijn we opnieuw naar zus en zo geweest, drankjes drinken met klasgenoten die ook in Paramaribo op stage zijn. Daarna een rondje gelopen in de palmentuin, wauw het leek alsof we even uit de stad weg waren. Een lekker briesje waaide door mijn haren. Erg verkoelend. Savonds met de huisgenoten drankspelletjes gedaan om vervolgens het feest door te zetten in de taxi opweg naar discotheek Havana. Wat een geweldige muziek wordt er in die discotheek gedraaid, net als rootie tootie. Iedereen danst veel uitbudiger zoals in Nederland, zelfs ik.

Gisteren een brakdag gehad. Alleen even naar de vreemdelingenpolitie om een stempel te laten zetten. We waren daarom 13.45, en kregen te horen dat we beter eerder konden komen aangezien het om 14.00 dichtgaat en ze nu dus moesten haasten. Dit terwijl de werknemers zaten te chillen met een lekkere zak chips. Heel apart om te zien hoe het in Nederland gaat en hoe in Suriname. Vanavond staat er een feest in club Havana op de planning, een valentijnsfeest waar Gio en Keizer komen. Ik weet zeker, in dit mooie, warme land kan ik mij wel 5 maanden gaan vermaken. De eerste kaartjes van een mooi feest zijn al binnen. Op 27 februari is de poolparty voor alle stagiaires op een dak van het hotel met uitzicht over Paramaribo. Hier gaan wij naar toe met de partybus, een bus met opendak, met drank en muziek. Erg veel zin in.

Liefs,

Lisa

  • 14 Februari 2015 - 17:06

    Colinda Althof:

    Wat leuk om wat van je avontuur te lezen Lisa! Geniet ervan en pas goed op elkaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

lisa

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 4180

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 09 Juli 2015

Paramaribo 2015

Landen bezocht: